Vragen? Bel: 0174-723589

Telefooncentrale Maarssen opgeschoond door Orsatel

Telefooncentrale opgeschoond door Orsatel monteurs

Orsatel monteurs verwijderen 1009 kilo koperdraad

6 December is er een schone telefooncentrale opgeleverd aan opdrachtgever Allinq. Twee monteurs van Orsatel verwijderden 192 kilometer, of wel 1009 kilo koperdraad, uit de telefooncentrale van KPN in Maarssen. Het schoningsproject wordt uitgevoerd namens opdrachtgever Allinq.

Fred Houthuijzen, technisch auditeur bij KPN, is tijdens het feestelijke moment aanwezig in de centrale en vertelt: “Het doel van het schonen is om overzicht te krijgen in de centrale. Wij zijn een bedrijf dat al ruim honderd jaar bestaat. In die tijd hebben we veel diensten ontwikkeld voor onze klanten en daarvoor zijn veel verbindingen gemaakt. Lang niet al deze verbindingen zijn meer in dienst, maar de draden zitten er nog wel. Overzicht in rangeering van de draden verbetert de kwaliteit van onze dienstverlening en vermindert de kans op schade en fouten. Het is een win-winsituatie voor zowel de klant als voor KPN. ”


Hoe ziet werken in een telefooncentrale eruit?

Iedereen gebruikt dagelijks telefoon en internet, maar niet veel mensen zullen in een telefooncentrale geweest zijn. Hoe ziet een centrale eruit?

Achter ons dagelijkse telecomgebruik, gaat een enorme infrastructuur schuil. KPN heeft 1300 centrales. In elke centrale staat een hoofdverdeler; een soort ‘kapstok’ met een horizontale en verticale zijde met negen lagen waarop pennen zijn gezet.

De telefooncentrale in Maarssen heeft 17.100 MDF pennen, waarvan fysiek nog 22% in dienst is en 16.400 shared line pennen, waarvan nog 2% in dienst is. Via een zogenaamde kruisverbinding, een blauwe en witte koperdraad, zijn de pennen op de actieve apparatuur kant van KPN verbonden met de pennen op de klant kant. Hierdoor ontstaat de verbinding die data- en spraakoverdracht mogelijk maakt.
 

Stipt schonen

De monteurs van Orsatel kregen de eerste week van het project een lijst met 245 A4-tjes met alle MDF en Shared line bezettingen. In totaal gaat het om grote aantallen; wel  +/-10.450 draden zijn gesloopt. Al deze draden zijn eerst systematisch losgemaakt en worden daarna per laag verwijderd. Bij het schonen is voorzichtigheid geboden.

Houthuijzen: “Je wilt immers geen actieve pennen hinderen. Het actieve telefoonverkeer mag geen last hebben van de schoonmaak. Er zijn drie klantstoringen geweest en dat is heel weinig gezien het enorme aantal verwijderde draden. Dit is te danken aan het secure werk van Orsatel monteurs Piet en Gerard. Zij hebben veel ervaring op de hoofdverdeler. Je merkt dat zij het leuk vinden om te werken in de telefooncentrale en dit, soms eentonige werk, met stiptheid en plezier doen.”
 

Koperdraad afgevoerd en recycled

De zakken met verwijderd koperdraad zijn gewogen en gerecycled. 


Project Details

Opdrachtgever
Project Telefooncentrale Maarssen opgeschoond door Orsatel

Deel op Social Media